Logo One Planet
Yogyakarta, Indonesië. Foto: Aulia Erlangga/CIFOR
Yogyakarta, Indonesië. Foto: Aulia Erlangga/CIFOR

Chocolade: duurzame gemeenschappen

chocoladeproducenten voor een betere wereld

Duration: 2x50 minuten

In deze lesmodule gaan we het hebben over chocolade en duurzaamheid. We hebben geleerd dat chocolade wordt gemaakt van cacaobonen, die worden verbouwd door boeren. Helaas worden veel van deze boeren niet eerlijk behandeld en uitgebuit. Maar er zijn ook chocoladeproducenten die hun best doen om duurzame gemeenschappen te ondersteunen.

Maar wat betekent duurzaamheid precies? Duurzame gemeenschappen zijn plekken waar mensen op een goede manier samenleven met de natuur en met elkaar. Dit betekent dat ze zorgen voor een gezonde omgeving, genoeg eten en drinken, en werkgelegenheid voor iedereen, nu en in de toekomst. 

Deze chocoladeproducenten willen niet alleen winst maken, maar ook bijdragen aan het welzijn van de gemeenschappen waar ze hun cacao vandaan halen. Ze kunnen bijvoorbeeld scholen, ziekenhuizen of wegen bouwen. Ook betalen ze boeren eerlijk en helpen hen met landbouwtechnieken. Daarnaast werken ze aan het beschermen van het milieu, bijvoorbeeld door te zorgen voor duurzame landbouwpraktijken of het behoud van bossen. In deze lesmodule gaan we verschillende projecten en initiatieven bespreken die chocoladeproducenten hebben opgezet om duurzaam te zijn.

Wat ga je doen?

In deze lesmodule gaan jullie onderzoeken hoe chocoladeproducenten zich inzetten voor duurzame gemeenschappen. Elk groepje onderzoekt één initiatief. Jullie kijken naar wat het precies inhoudt, waarom het is opgezet en wat voor invloed het heeft op de gemeenschap. Vervolgens maken jullie een poster waarop jullie je bevindingen presenteren.

Als je klaar bent kun je...

  • uitleggen wat duurzame gemeenschappen zijn en waarom ze belangrijk zijn.
  • benoemen hoe chocoladeproducenten kunnen bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
  • presenteren over het project dat jullie hebben onderzocht en delen wat jullie hebben geleerd over duurzame gemeenschappen.
  • kritisch kijken naar de duurzame initiatieven van chocoladeproducenten en hun effect.
1. onderzoek

In deze opdracht ga je samen met een groepje van 3 of 4 leerlingen onderzoeken wat een chocoladefabrikant doet om de cacaoboeren en het milieu te ondersteunen in de gebieden waar ze hun cacao kopen. Jullie gaan samen één actie van een chocoladefabrikant onder de loep nemen. Volg de stappen hieronder:

Stap 1: de chocoladefabrikant

Kies een chocoladefabrikant waar je meer over wilt weten, of je krijgt er een toegewezen door je docent. Schrijf de naam van de fabrikant en de actie die jullie gaan onderzoeken op.

Stap 2: verzamel informatie

Ga op internet op zoek naar informatie over de chocoladefabrikant en hun actie. Bekijk de website van de fabrikant, zoek naar nieuwsberichten of filmpjes op YouTube. Verzamel informatie over wat de fabrikant doet om de cacaoboeren, het milieu of de leefomstandigheden in het gebied te verbeteren.

Stap 3: verzamel beeldmateriaal

Verzamel afbeeldingen, artikelen en ander visueel materiaal dat jullie kunnen gebruiken voor jullie poster. Denk aan foto's van de cacaoboeren, het milieu of de resultaten van de actie.

Stap 4: noteer de antwoorden op de vragen

Schrijf de belangrijkste informatie op en zorg dat je de volgende vragen kunt beantwoorden:

  • Op welke manier helpt de actie de cacaoboeren?
    Bij voorbeeld: betere landbouwtechnieken, eerlijke prijzen voor hun cacao, etc.
  • Hoe zorgt de actie ervoor dat het milieu beschermd wordt?
    Bij voorbeeld: herbebossing, duurzame landbouw, etc.
  • Wat doet de chocoladefabrikant om de leefomstandigheden van de cacaoboeren en hun gezinnen te verbeteren?
    Bij voorbeeld: betere huizen, scholen, ziekenhuizen, etc.
  • Hoe helpt de actie om kinderarbeid te voorkomen?
  • Vinden jullie dat de chocoladefabrikant genoeg doet om de cacaoboeren en het milieu te helpen? Leg uit waarom jullie dat vinden.

Stap 5: vat de informatie samen

Maak een samenvatting van de belangrijkste punten uit jullie onderzoek. Deze punten gaan jullie hierna, samen met het beeldmateriaal dat jullie hebben verzameld, gebruiken om een poster te maken waarmee jullie de bevindingen aan de rest van de klas laten zien.


2. posterpresentatie

In opdracht 2 gaan jullie de bevindingen van jullie onderzoek presenteren op een poster. Jullie mogen creatief zijn en online tools gebruiken, zoals Canva. Er worden prijzen uitgedeeld aan de beste posters in verschillende categorieën. Volg de stappen hieronder om een geweldige poster te maken:

Stap 1: kies een tool of methode

Beslis als groep of jullie een digitale poster of een fysieke poster (met papier, stiften, etc.) willen maken. Als jullie kiezen voor een digitale poster, zoek dan een geschikte online tool (bijvoorbeeld Canva) en maak een account aan indien nodig.

Stap 2: ontwerp en lay-out

Bespreek samen hoe jullie de poster willen vormgeven. Denk na over de indeling, kleuren, lettertypes en afbeeldingen. Zorg ervoor dat de poster er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet, zodat anderen snel kunnen begrijpen waar jullie onderzoek over gaat.

Stap 3: informatie toevoegen

Voeg de belangrijkste punten uit jullie onderzoek toe aan de poster. Denk hierbij aan de antwoorden op de vragen uit opdracht 1. Maak gebruik van korte tekstblokken, opsommingen en afbeeldingen om de informatie duidelijk en overzichtelijk te presenteren.

Stap 4: visuele elementen

Plaats de verzamelde plaatjes, artikelen, enz. op de poster. Zorg ervoor dat ze passen bij het ontwerp en de lay-out. Als jullie een digitale poster maken, upload dan de afbeeldingen en voeg ze toe aan het ontwerp.

Stap 5: titel en bronnen

Geef jullie poster een pakkende titel die aangeeft waar het onderzoek over gaat. Vermeld ook de naam van de chocoladefabrikant en de actie die jullie hebben onderzocht. Vergeet niet om bronnen te vermelden als jullie specifieke informatie of afbeeldingen van andere websites hebben gebruikt.

Stap 6: controleer en verbeter

Kijk de poster nog eens goed na op spelfouten, ontwerpfouten of ontbrekende informatie. Vraag eventueel een ander groepje om feedback en maak verbeteringen waar nodig.

Stap 7: presenteren

Print de poster uit of sla deze digitaal op en bereid je voor om jullie bevindingen aan de rest van de klas te presenteren. Oefen samen hoe jullie de informatie op de poster willen uitleggen en verdeel de presentatie over de groepsleden.

Stap 8: beoordeling

Na de presentaties zal de docent de posters beoordelen en prijzen uitdelen in verschillende categorieën, zoals 'beste ontwerp', 'meest informatief' en 'meest creatief'. Zorg dat jullie poster opvalt en wees trots op jullie werk!


Succes en veel plezier bij het maken van jullie poster!