In de tentoonstelling One Planet met de Vriendenlounge

Vriendenlounge

het kloppende hart van One Planet

In het midden van de expositie One Planet hangt een indrukwekkende installatie aan het plafond. Tweeëntwintig hoogwaardige beeldschermen vormen samen de LG Life’s Good Vriendenlounge. Vanaf een cirkelvormig meubel kunnen bezoekers zich rondom verwonderen over unieke beelden van onze prachtige planeet. Uniek omdat een beeldinstallatie als deze qua omvang en beeldkwaliteit een wereldprimeur is.

De modernste technologie

De schermen van fabrikant LG, corporate ambassador van het Museon, zijn groot (65’’) en gebogen. Als je genoeg schermen naast elkaar ophangt, kun je een cirkel maken. In de Vriendenlounge resulteren de 22 schermen in een diameter van bijna tien meter. De OLED-schermen zijn lichter, dunner en efficiënter en presteren beter dan bijvoorbeeld plasma- of ledschermen. Elke pixel van het scherm is zelf een lampje. In totaal zijn dat per scherm miljoenen lampjes. Het beeld is daardoor haarscherp, terwijl het contrastbereik heel groot is, van het helderste wit tot het diepste zwart.

Vanuit de ruimte

Dit ‘diepe zwart’ is goed te zien in de ruimtebeelden die in de Vriendenlounge te zien zijn. Hiervoor heeft het Museon samengewerkt met het fotograaf-/filmduo Armand Dijcks en Brit Hammer. Al geruime tijd is Armand degene die voor astronaut André Kuipers tienduizenden ruimtebeelden beheert en monteert tot oogstrelende timelapses. “André en zijn collega’s hadden aan boord van het International Space Station uitstekende opnameapparatuur mee”, aldus Armand. “Hiermee hebben ze vanuit de ruimte niet alleen veel, maar vooral ook haarscherpe beelden van de aarde gemaakt. Het is een enorm privilege om deze beelden voor en met André te monteren tot films die hij gebruik tijdens zijn optredens. En nu dus ook een speciale selectie voor het Museon.” Waar de meeste bewerkte timelapses vanuit de ruimte dertig keer zo snel over de aarde scheren, benaderen de beelden in Vriendenlounge de daadwerkelijke snelheid van ruimtestations zoals het ISS.

Het grotere verhaal

Maar er is nog meer te zien in de Vriendenlounge. Waar het in de omringende expositie One Planet draait om mondiale uitdagingen en oplossingen, willen we de bezoekers op de OLED-schermen vooral meenemen naar bijzondere plekken op aarde. Op sommige locaties staat de natuurlijke rijkdom centraal, op andere richten we ons op menselijke bedrijvigheid. Een uitdaging hierbij was het verzamelen van de juiste inhoud. Hoewel er anno 2016 in één minuut meer foto’s en films worden geschoten dan in de gehele negentiende eeuw, is er geen enkel beeld direct geschikt om ‘als totaal’ op zoveel naast elkaar hangende schermen te presenteren. Hiervoor is de beeldkwaliteit van de schermen te hoog en de resolutie van bestaande beelden te laag. Om toch recht te doen aan de installatie zat er afgelopen najaar maar één ding op: zelf opnames laten maken. Met een hoogwaardige camera en een innovatieve manier van opnemen zijn Armand Dijkcs en Brit Hammer naar bijzondere locaties in binnen- en buitenland afgereisd. Van het havenhoofd in Scheveningen tot de wolkenkrabbers van New York, van Zuid-Afrikaanse rotskusten tot de Zeeuwse Oosterscheldekering. Het eindresultaat van de opnames is met geen pen te beschrijven. Dat moet je simpelweg ervaren in de Vriendenlounge; een soort Panorama Mesdag van de 21ste eeuw…!