Rap "Four Mij"

Winnaar van de Vertel Vrijheid Online Rap Challenge

15 juli 2020

Senne Mahboeb, a.k.a. Rapper TinTin, won op 5 mei de online rap challenge van Vertel Vrijheid. Hij schreef in zijn aanstekelijke rap “Four Mij” wat vrijheid en het herdenken van de bevrijding voor hem betekent. Senne is 15 jaar en zit op het Segbroek College in Den Haag. Als prijs won hij een professionele opname van een videoclip van zijn rap. Begin juni werd de clip opgenomen in het Museon in Den Haag. De muziek is geschreven en opgenomen door de Konrad Koselleck Big Band.

Hier vind je de link naar YouTube om de clip te bekijken.

Vertel Vrijheid!

Vertel Vrijheid! is het jongerenproject van SMH 40-45, waarin vmbo leerlingen bijdragen aan de viering van 75 jaar Vrijheid. Op 14 plekken in Nederland, van Friesland tot Zeeland, maken scholieren een rap waarin zij vertellen over vrede en vrijheid. In elke rap speelt een voorwerp of een verhaal uit één van de SMH 40-45 musea een centrale rol.
Van elke rap wordt een videoclip gemaakt. Deze clips worden gebruikt in de voorstelling Vertel Vrijheid! van Vincent Bijlo en de Konrad Koselleck Big Band. De clips worden ook verspreid in een social media campagne. Alle clips zij te zien op het YouTube kanaal van Vertel Vrijheid!

Interview met Senne Mahboeb

Vertel Vrijheid: Hoe kwam je erbij om mee te doen met de rap challenge?
Senne: Ik was al een tijdje op zoek naar een cursus Spoken-Word en toen kwam ik dit tegen op Instagram. Ik wilde graag mijn eigen rap schrijven en zag dat ik het onderwerp Vrijheid kreeg. Het inspireerde mij direct.

VV: Waarom inspireert het onderwerp je? Waarom vind je het vieren van Vrijheid belangrijk?
S: Niet iedereen heeft de mogelijkheden die we hier in Nederland hebben. Iedereen kan hier zijn wie die wil zijn en doen wat ie leuk vindt. In andere landen worden mensen onderdrukt omdat ze apart zijn.

VV: Ging het onderwerp Vrijheid meer voor je betekenen toen je bezig was met je rap?
S: Ik maak apartheid niet op dagelijkse basis mee, maar het is in mijn leven wel vaker op mijn pad gekomen.

VV: Vond je het leuk om mee te doen en wat vond je bijzonder?
S: Ik vond het maken van de videoclip in het Museon heel leuk. Ik vond het leuk om mee te maken dat alles om mij draaide.

VV: Heb je de rap snel kunnen schrijven of kostte het je veel tijd?
S: Ik heb er zeker over na moeten denken en ik heb mij laten inspireren door de verhalen van veteranen in het tijdschrift Checkpoint. Ik heb onderzoek gedaan naar het onderwerp.

VV: Hoe was je samenwerking met Kiddo Cee, de rapper die jou gecoacht heeft?
S: Heel leerzaam. Ik vond het ook spannend om te werken met iemand die ik niet ken. Hij heeft zijn mening en ik heb een sterk beeld van hoe ik het zou willen. Ik moest daarin mijn eigen weg vinden. Het moet echt van mij blijven, ik wil niet iemand nadoen.