Het innovatiepodium over natuurbranden

Speels leren over natuurbranden

9 juli 2020 | Museon werkt samen met Wageningen Universiteit

Aan de tentoonstelling One Planet in het Museon is een opstelling over natuurbranden toegevoegd, ontwikkeld in samenwerking met een groep studenten van de Wageningen Universiteit.

Wist je dat er in Nederland nu al zo'n duizend natuurbranden per jaar zijn? Vaker dan de meeste mensen beseffen, kampt Nederland met natuurbranden. Als gevolg van klimaatverandering neemt de kans op natuurbranden verder toe. Het weer zal extremer worden, waardoor lange periodes van droogte vaker kunnen voorkomen en dus het risico van brand in de natuur ook toeneemt.

Augmented reality

Verspreid over de opstelling One Planet  op de eerste verdieping van het Museon staat een aantal 'innovatiepodia', waarop oplossingen en mogelijke oplossingen voor belangrijke mondiale kwesties worden gepresenteerd. Een van die podia heeft natuurbranden als thema gekregen. Het is ontwikkeld door het Museon in samenwerking met een groepje studenten van de Wageningen Universiteit. Centraal staat een spel op basis van augmented reality, waarin je moet proberen te voorkomen dat je huis in brand vliegt doordat van alles in je tuin vlam vat.

• Het innovatiepodium in One Planet
  • 2020-07/img-0184
  • Het ontwikkelteam

Lees het artikel van de Wageningse studenten in het Magazine van de Vrienden van Museon en Omniversum: