Museon maakt collectie ‘Nederlanders in Japanse kampen’ online toegankelijk

24 augustus 2009

Het Museon beheert de belangrijkste collectie tekeningen en voorwerpen uit Japanse kampen in Nederland. De meeste tekeningen waren al gedigitaliseerd. Nu worden met een financiële bijdrage uit de regeling Erfgoed van de Oorlog van het Ministerie van VWS, ook de recente aanwinsten en andere voorwerpen uit de collectie Nederlanders in Japanse kampen van het Museon digitaal toegankelijk. De collectie ‘Nederlanders in Japanse kampen’ is te raadplegen op de website van het Museon:  www.museon.nl/japansekampen.

Collectie
Door geïnterneerden vervaardigde gezelschapspellen en muziekinstrumenten, het gereedschap van een dwangarbeider, de instrumenten waarmee een arts zijn lotgenoten hielp, speeltjes en kleertjes die moeders voor hun kinderen maakten, handgeschreven kookboeken enz. zijn vanaf nu via de website van het Museon voor iedereen te bekijken. Ook de uitgebreide collectie tekeningen is daar te vinden, van de hand van onbekende tekenaars maar ook van bekende kunstenaars als Frida Holleman, Johan Gabriëlse, Charles Burki, Pim van Boxsel, Jan Kickhefer en Theo Goedvrind. Samen geven de voorwerpen en tekeningen een compleet beeld van het leven in de kampen. Uiteenlopende aspecten komen aan bod, zoals huisvesting, voedsel, het gebrek aan voedsel, hygiëne, ziekte, dood, kamporganisatie en dwangarbeid. Ook onderwerpen als onderwijs, ontspanning, onderlinge relaties, kinderen en  ‘buitenkampers’ worden belicht.

Het jaar 2602
Het Museon beheert vanaf 15 augustus 2009 ook de website van ‘Het jaar 2602’ (1942 in de Japanse jaartelling), die te bekijken is via www.museon.nl/japansekampen en www.hetjaar2602.nl. Tekeningen en voorwerpen uit de collectie van het Museon illustreren interviews met een aantal ex-geïnterneerden.

Museon
In het Museon is veel te ontdekken. Er zijn educatieve en aantrekkelijke exposities en programma’s voor een breed publiek. Een bezoek aan het Museon is een leerzame ervaring. Op toegankelijke wijze wordt informatie gegeven over actuele thema’s en ontwikkelingen in wetenschap en samenleving.

Museon
Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag
tel. 070 - 33 81 338