Maansteen

Maansteen pronkstuk Museon tijdens Nationale Museumweek

8 april 2019

De maansteen is het pronkstuk van het Museon in de Nationale Museumweek. Bijzonder is dat de steen aangeraakt kan worden door het publiek.

Er zijn wereldwijd slechts tien exemplaren waarbij dit mogelijk is. De steen is te zien in de André Kuiperszaal.

Het Thema van de Nationale Museumweek is dit jaar: Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt! Vanaf vandaag tot en met 14 april 2019 vindt de 5e Nationale Museumweek plaats. Ruim 400 musea door het hele land zetten hun pronkstukken in de schijnwerpers en organiseren bijzondere activiteiten. Voor meer informatie: www.nationalemuseumweek.nl.

Maansteen

De maansteen is in december 1972 tijdens de Apollo 17-missie meegenomen. De steen is 3,8 miljard jaar oud. De Apollo 17 landde in het Taurus-Littrow-dal op de maan aan de rand van de Zee der Sereniteit. Astronauten Harrison "Jack" Schmitt en Eugene Cernan brachten hier vandaan meer dan 740 individuele steen- en grondmonsters mee. Onze kleine Maansteen weegt 25 gram en is van een basalttype. Dit is een fijnkorrelig, donkerkleurig stollingsgesteente dat rijk is aan ijzer, magnesium en plagioklaas veldspaat - een veel voorkomend mineraal op aarde. Net als veel andere basalten op de maan bevat de steen meer titanium dan normale basalten. De steen is geplaatst in een speciale open container en mag worden aangeraakt.

André Kuiperszaal, satellieten, ver weg – toch dichtbij

Deze permanente tentoonstelling maakt duidelijk wat de belangrijkste toepassingsgebieden van satellieten zijn en wat er bij komt kijken om satellieten in de lucht te kunnen houden. De bezoeker beleeft de tentoonstelling vanuit een nagebootst ruimtestation. Daarbuiten is de ruimte het decor van oneindigheid waarin het station zich bevindt. Men kan verschillende tentoonstellingsonderdelen in werking stellen, net zoals bij echte satellieten en er wordt uitgelegd hoe een satelliet in elkaar zit. De expositie toont de werking van de lanceerraket Ariane en laat zien in welke banen satellieten terecht komen. Ook de historische ontwikkeling van satellieten komt op een originele manier aan de orde. De historische opstelling toont een groot aantal voorbeelden van onderwerpen die met satellieten te maken hebben: bijvoorbeeld de ontwikkeling van raketten, de impact van de V2 in de Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog, de ruimtehond Laika en de beroemde Explorer satelliet.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap

Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie en een interdisciplinaire benadering. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Noot voor de redactie

Voor meer inhoudelijke informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met Rob de Winter, communicatiemanager van het Museon. Telefoon 070-3381423 of 0610905384 / e-mail rdwinter@museon.nl.

Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag