Twee handen die een beeld aanraken

Aanraken mag

11 juli 2019 | Rondleidingen door het depot van het Museon voor mensen met een visuele beperking

Vanaf deze maand staan er voor blinden en slechtzienden geregeld rondleidingen door het museumdepot van het Museon op het programma.

De rondleiders trekken kasten en lades voor hen open, geven hen voorwerpen in handen en laten hen voorwerpen voelen. Welke voorwerpen dat zijn, is steeds een verrassing. Dat hangt af van de rondleider maar ook van het soort voorwerp; sommige voorwerpen mogen nu eenmaal niet te vaak worden aangeraakt.

De data en tijdstippen van de rondleidingen zijn te vinden op www.museon.nl/nl/activiteit/vip. Aanmelden is noodzakelijk.

Collectie

De collectie van het Museon bestaat uit meer dan 300.000 voorwerpen, van opgezette dieren tot dinosaurusfossielen en bijzondere mineralen, van voorwerpen uit de prehistorie en Romeinse tijd tot moderne apparaten, van gebruiksvoorwerpen van de Inuit op Groenland tot kostbare beelden en maskers uit Afrika. Een klein deel staat in de tentoonstelling, meestal achter glas. De meeste voorwerpen zijn opgeslagen in de kelders van het museum, waar bijna niemand mag komen. Weinig mensen krijgen ze te zien, aanraken mag al helemaal niet. Of toch wel?

RAAK Stimuleringsprijs

Vorig jaar is het Museon met een voorstel voor rondleidingen door het museumdepot tweede geworden bij de RAAK Stimuleringsprijs
In Nederland zijn 350.000 mensen blind of slechtziend, daarbij zijn er nog eens ruim 600.000 mensen met een oogaandoening. Zij kunnen niet zoals anderen kijken naar de collectie. De uitdaging is iemand die niet kan kijken, toch te raken. Nederlandse musea die nog geen specifiek programma hebben voor mensen met een visuele beperking kunnen mee dingen naar de RAAK Stimuleringsprijs. Met deze prijs hopen wij musea te inspireren wel een specifiek programma te ontwikkelen voor mensen met een visuele beperking. Voor meer informatie: www.raakstimuleringsprijs.nl

Museon

Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Museon
Stadhouderslaan 37