Museon verheugd met 200 miljoen jaar oude skelet van Reuzenspitsmuis

31 maart 2016

Het Museon in Den Haag heeft een 200 miljoen jaar oud skelet van een reuzenspitsmuis opgenomen in de collectie. Het Museon is het enige museum ter wereld dat een skelet van dergelijke kwaliteit heeft. In het najaar van 2015 ontdekten wetenschappers in Tanzania de fossiele resten van een tot voor kort onbekend prehistorisch zoogdier. Omdat de vondst op een enorme spitsmuis lijkt, heeft het de naam Crocydura Rhynochocyon gekregen. De Reuzenspitsmuis is vanaf vrijdag te zien voor het publiek.

Mesozoicum
Het dier, dat in afmetingen en gewicht is te vergelijken met een potvis, doet denken aan een kruising tussen een walvis en een reuze miereneter. Crocydura heeft een lange, vermoedelijk zeer flexibele snuit, een enorme staart en korte poten (dit deel van het skelet is nog niet in de reconstructie opgenomen). “Dit is een van de meest opwindende ontdekkingen uit mijn carrière”, aldus Cyrell Yates, één van de wetenschappers van de Academie van Natuurhistorische Wetenschappen in Californië. De reuzenspitsmuis is verbonden aan een groep Afrikaanse zoogdieren, waaronder olifanten, zeekoeien en aardvarkens, die een gemeenschappelijke voorouder uit het Mesozoïcum hebben.

Het tweehonderd miljoen jaar oude fossiel werd in Tanzania ontdekt, ten zuiden van de Sahara. “We wisten dat er waarschijnlijk fossielen lagen, maar we hadden nooit verwacht dat we iets van deze omvang zouden vinden'', sprak een lyrische Yates. De gevonden muis leefde 195 miljoen jaar geleden en was circa 15 meter lang. Het dier liep waarschijnlijk op zijn achterpoten, maar kon ook op vier poten uit de voeten. Hij had vermoedelijk platte voeten met enorme klauwen.

Samenwerking
Dankzij samenwerking met het Nederlands Cultuurfonds en met particuliere giften was het Museon in staat dit skelet aan haar rijke collectie toe te voegen.

Museon
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Via educatieve en attractieve tentoonstellingen wil het museum met een zo’n breed mogelijk publiek communiceren. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen door middel van kennisoverdracht op het gebied van natuur, milieu, klimaat, energie en duurzaamheid.

Museon
Stadhouderslaan 37