Museon feliciteert beste National Geographic jeugdfotograaf ter wereld

27 januari 2017

Dewi Baggerman (11 jaar) uit Zoetermeer is de winnares van de internationale fotowedstrijd van National Geographic Junior 2016. Uit ruim 46.000 inzendingen is de kleurrijke tulpenfoto van Dewi verkozen tot beste foto.

De winnende tulpenfoto
Dewi maakte haar tulpenfoto in de Keukenhof. Ze besloot de bloemen niet van bovenaf op de foto te zetten, maar koos voor een laag standpunt. Hierdoor lijkt het een oneindig woud van reuzentulpen! Met deze foto won Dewi in november al de Nederlandse National Geographic Junior Fotowedstrijd in de categorie Landschap. Nu mag ze zich ook een jaar lang de beste National Geographic jeugdfotograaf van de wereld noemen. Bovendien is haar prijs een geheel verzorgde reis naar Washington D.C. inclusief een bezoek aan het National Geographic hoofdkantoor.

Het Museon feliciteert Dewi van harte met dit succes!

Tentoonstelling
De foto van Dewi maakt onderdeel uit van de National Geographic Junior fototentoonstelling, te zien in het Museon in Den Haag. Deze expositie, die nog de gehele zomer is te bewonderen, is verbonden aan de prestigieuze volwassenen expositie ‘ICONEN van National Geographic’.

ICONEN van National Geographic
De tentoonstelling ‘ICONEN van National Geographic’ is tot en met 2 april 2017 te zien in het Museon. Deze omvat een selectie toonaangevende foto’s gemaakt door fotografen van National Geographic. Eén van de bekendste foto’s is de in 1984 gemaakte foto van het Afghaanse meisje Sharbat Gula.
Internationale wedstrijd
De internationale fotowedstrijd van National Geographic Junior is één van de belangrijkste fotografie-wedstrijden voor kinderen ter wereld. Dit jaar deden 10 landen mee, waaronder Nederland en België, Slovenië, Indonesië, China, India en Amerika. De foto’s werden beoordeeld door een professionele vakjury, onder andere bestaande uit National Geographic fotograaf Mark Thiessen en hoofdredacteur Rachel Buchholz.

Fotowedstrijd 2017
In 2017 kunnen kinderen van 6 tot 14 jaar weer deelnemen aan de National Geographic Junior fotowedstrijd. Van 15 juli tot 1 oktober kunnen foto’s worden ingezonden via www.natgeojunior.nl/fotowedstrijd.

National Geographic Junior
Met het tijdschrift National Geographic Junior leren kinderen de wereld op een adembenemende manier kennen en ontdekken ze de meest bijzondere plekken en dieren. Het tijdschrift is speciaal voor jongens en meiden vanaf 9 jaar.

Museon
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. Met de vaste centrale expositie ONE PLANET vervult het Museon zijn door de VN bekrachtigde rol als pionier en inspirator voor het behalen van de 17 wereldwijde duurzame ontwikkelingsdoelen. De expositie etaleert inspirerende oplossingen voor een eerlijke verdeling van voedsel, water en energie en voor het aanvaarden van verschillen tussen mensen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie, beelden en/of interview-aanvragen, kunt u contact opnemen met:

Noëlle Peeters, brand marketeer National Geographic Junior
Mail: noelle.peeters@blink.nl