Logo One Planet
Schelpen
Schelpen

Lesbrief - Red de zeedieren

Wat vind je in de zee en op het strand?

In deze lesbrief vind je voorbereidings- en verwerkingsmateriaal voor op school bij de Museonles 'Red de zeedieren' voor groep 1 en 2.

Wat is er aangespoeld op het strand? De strandjutter heeft het allemaal op zijn eigen strandje gelegd: mooie schelpen, een krab, een colablikje, zeesterren, een chips zakje en zelfs het ei van een rog.

Samen met de strandjutter ontdek je hoe verschillend de dieren leven en zich voortbewegen. Je krijgt  natuurlijk mooie schelpen in handen, je gaat vissen, de slijkspringer bekijken en het koraal redden. En wat zullen we doen met het afval? Misschien heb jij wel een goed idee.

Lesdoel

Op een speelse manier ontdek je wat er op het strand van de Noordzee te vinden is en wat die voorwerpen precies zijn.

Deze les sluit aan op:

Kerndoel 40 - Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en techniek

En op duurzame ontwikkelingsdoelen:

SDG 12, SDG 14

Deze les is ook aan te vragen via de Cultuurschakel.

De kinderen zijn vast allemaal weleens op het strand geweest. Wat hebben ze daar gedaan? Hebben ze ook nog iets gevonden op het strand? Misschien willen ze hun strandvondsten wel een keer mee naar school nemen om ze te laten zien. 

Als voorbereiding op de les in het Museon kunnen jullie kijken naar onderstaande filmpjes van Schooltv.

(vanaf minuut 1.28 )

Kijk hieronder om het liedje Vier kleine visjes te leren en mee te zingen.   

Het is prettig als er behalve de vaste leerkracht ook nog 1 of 2 begeleiders extra meekomen, omdat de groep halverwege de les in kleinere groepjes aan het werk gaat.

Er mogen natuurlijk foto’s worden gemaakt.

Ben je wel eens naar het strand geweest?

In het Museon is de strandjutter benieuwd of de kinderen ook wel eens naar het strand gaan en wat ze daar gevonden en gezien hebben. Hij luistert goed naar hun strandbelevenissen. Herkennen ze ook de voorwerpen op het strand aan hun voeten? De strandjutter heeft daar een heleboel van z’n vondsten neergelegd. En wat valt er veel over te vertellen! Weten de kinderen hoe een zeester eet en hoe een krab loopt, wat zeeschuim precies is en welke eieren je op het strand kan vinden?

Maar op het strandje ligt ook afval. Hoort dat daar wel? Dat is toch gevaarlijk voor dieren? Tijd om ook de meeuwen eens van dichterbij te bekijken. Samen met de leerlingen gaan we buiten de leszaal op zoek naar de meeuw met het chipszakje in z’n snavel. Er valt natuurlijk nog veel meer te ontdekken en ook kunnen de leerlingen er vissen vangen.

Na dit uitstapje haalt de strandjutter z’n prachtige verzameling slakkenhuizen en klepschelpen tevoorschijn. In groepjes mogen de leerlingen zelf de schelpen voelen, bekijken en sorteren.

Bij hun eerstvolgende uitstapje naar het strand vinden de kinderen vast nog veel meer bijzonders dan bij eerdere strandbezoeken. Als herinnering krijgen ze een mooie strandvondstenkaart mee.

Met de kinderen is er in de klas ook nog van alles te doen na hun bezoek aan het Museon. Hierbij enkele suggesties:

  • Meeuw – Knip het lijf van de meeuw uit een beetje stevig wit papier. Maak midden in het lijf een gleuf. Knip nu vleugels; ze moeten precies door de gleuf passen. Teken of schilder een oog en zwarte vleugelpunten. Als je de meeuwen ophangt aan het plafond, is het net alsof ze echt vliegen.
  • Schatzoeken in de zandtafel of zandbak: verstop schelpjes in allerlei kleuren en andere strandvondsten, in de zandtafel of de zandbak. Met een schep en een zeef kan je de kinderen er op uitsturen om de schatten te zoeken. 
  • Hoe ziet zand eruit? Zand en schelpen met een vergrootglas bekijken.
  • Maak een vissenkom van je klaslokaal! Vissen en zeesterren kunnen soms hele felle en heldere kleuren hebben, vooral de vissen die bij de koraalriffen leven. Teken op een groot vel papier de omtrek van een vis of zeester die de leerlingen kleurrijk in schilderen. Of lekker gek: schilder met plakkaatverf vissen op het raam. Eerst de omtrek en daarna invullen met kleur. Of lekker groot en met zijn allen: papieren aan elkaar plakken, daarop één heel grote vis schilderen en iedere leerling beschildert een stukje, niet allemaal tegelijk natuurlijk.
  • Onder water kijken – laat de kinderen met waskrijt tekenen wat ze onder water denken te zien. Vissen, waterplanten, schelpen e.d. Als ze klaar zijn (laat ze alles goed dik inkleuren) kunnen ze er een laag blauwe ecoline over heen doen. Als je de ecoline mixt met glitters, water en kleuterlijm, krijg je een sprookjesachtig effect.
  • Maak een vondstentafel/aandachtstafel met strandvondsten die de kinderen hebben meegenomen. Met behulp van de kaart die ze na afloop van de Museonles  van de kapitein hebben gekregen, kunnen ze ontdekken wat ze hebben gevonden.
  • Beweging. Laat de kinderen lopen/zwemmen als een krab, vis, paling etc. Kunnen klasgenoten raden welk dier ze nadoen?

Download

Download de schelpenzoekkaart

Heb je een leerling die de zoekkaart niet heeft gekregen? Dowload hem dan hier.

 Boeken over zee en strand

Alles in de wind, liedjes over varen en de zee, Mies van Hout (ISBN 9789047705291)

Afbeeldingsresultaat voor ·Mies van Hout: Alles in de wind, liedjes over varen en de zee

O, o Octopus, Elle van Lieshout (ISBN 9789047701835)

Afbeeldingsresultaat voor Elle van Lieshout: O, o Octopus

Ik onderzoek de dieren op het strand, C. Allaire (ISBN 9027432287)

Kijk om je heen! De zee, E. Mauris (ISBN  9789044719123)

Afbeeldingsresultaat voor ··E. Mauris: Kijk om je heen! De zee

Filmpjes die goed aansluiten bij de les

Activiteit buiten de school

TrashUre Hunt brengt milieuproblemen op een toegankelijke, effectieve en ludieke manier onder de aandacht van het publiek. In uiteenlopende spelvormen wordt met groepen kinderen, tieners en volwassenen op zwerfafval gejaagd.