Lesbrief bij de les: Op stap met de strandjutter

Lesbrief - Op stap met de strandjutter

Introductie

In deze lesbrief vindt u voorbereidings- en verwerkingsmateriaal voor op school bij de les 'Mee op zee' voor groep 1 en 2.

Wat vind je in de zee en op het strand?

Wat ligt daar op het strand? Wat heeft de strandjutter veel gevonden! Hij heeft het allemaal op z’n eigen strandje gelegd: mooie schelpen, een krab en zeesterren, zelfs het ei van een rog en het skelet van een zeekat!

Samen met de strandjutter ontdekken de leerlingen hoe verschillend de dieren bewegen, ze krijgen natuurlijk veel mooie schelpen in handen, leren over het afval en gaan vissen. Misschien is er zelfs wel even tijd om de slijkspringer te bekijken en het koraal te redden. Een bezoek aan het echte strand wordt na het Museonbezoek vast nóg leuker.

Voorbereiding

De kinderen zijn vast allemaal weleens op het strand geweest. Wat hebben ze daar gedaan? Hebben ze ook nog iets gevonden op het strand? Misschien willen ze hun strandvondsten wel een keer mee naar school nemen om ze te laten zien. 

Als voorbereiding op de les in het Museon kunt u kijken naar onderstaande filmpjes. Klik op de plaatjes. 

(vanaf minuut 1.28 )

Klik op afbeelding om het liedje 'Vier kleine visjes' te leren en mee te zingen.   

In het Museon

  • Het is prettig als er behalve de vaste leerkracht ook nog 1 of 2 begeleiders extra meekomen, omdat de groep halverwege de les in kleinere groepjes aan het werk gaat.
  • Er mogen natuurlijk foto’s worden gemaakt.

Ben je wel eens naar het strand geweest?

De strandjutter is benieuwd of de kinderen ook wel eens naar het strand gaan en wat ze daar gevonden en gezien hebben. Hij luistert goed naar hun strandbelevenissen. Herkennen ze ook de voorwerpen op het strand aan hun voeten? De strandjutter heeft daar een heleboel van z’n vondsten neergelegd. En wat valt er veel over te vertellen! Weten de kinderen hoe een zeester eet en hoe een krab loopt, wat zeeschuim precies is en welke eieren je op het strand kan vinden?

Maar op het strandje ligt ook afval. Hoort dat daar wel? Dat is toch gevaarlijk voor dieren? Tijd om ook de meeuwen eens van dichterbij te bekijken. Samen met de leerlingen gaan we buiten de leszaal op zoek naar de meeuw met het chipszakje in z’n snavel. Er valt natuurlijk nog veel meer te ontdekken en ook kunnen de leerlingen er vissen vangen.

Na dit uitstapje haalt de strandjutter z’n prachtige verzameling slakkenhuizen en klepschelpen tevoorschijn. In groepjes mogen de leerlingen zelf de schelpen voelen, bekijken en sorteren.

Bij hun eerstvolgende uitstapje naar het strand vinden de kinderen vast nog veel meer bijzonders dan bij eerdere strandbezoeken. Als herinnering krijgen ze van de kapitein een mooie strandvondstenkaart mee.

Verwerking

Met de kinderen is er in de klas ook nog van alles te doen na hun bezoek aan het Museon. Hierbij enkele suggesties:

  • Meeuw – Knip het lijf van de meeuw uit een beetje stevig wit papier. Maak midden in het lijf een gleuf. Knip nu vleugels, ze moeten precies door de gleuf passen. Teken of schilder een oog en zwarte vleugelpunten. Als je de meeuwen ophangt aan het plafond, is het net alsof ze echt  vliegen.
  • Schatzoeken in de zandtafel of zandbak: verstop schelpjes in allerlei kleuren en andere strandvondsten, in de zandtafel of de zandbak. Met een schep en een zeef kan je de kinderen er op uitsturen om de schatten te zoeken. 
  • Hoe ziet zand eruit? Zand en schelpen met een vergrootglas bekijken.
  • Maak een vissenkom van je klaslokaal! Vissen en zeesterren kunnen soms hele felle en heldere kleuren hebben, vooral de vissen die bij de koraalriffen leven. Teken op een groot vel papier de omtrek van een vis of zeester die de leerlingen kleurrijk in schilderen. Of lekker gek: schilder met plakkaatverf vissen op het raam. Eerst de omtrek en daarna invullen met kleur. Of lekker groot en met zijn allen: papieren aan elkaar plakken, daarop één heel grote vis schilderen en iedere leerling beschildert een stukje, niet allemaal tegelijk natuurlijk.
  • Onder water kijken – laat de kinderen met waskrijt tekenen wat ze onder water denken te zien. Vissen, waterplanten, schelpen e.d. Als ze klaar zijn (laat ze alles goed dik inkleuren) kunnen ze er een laag blauwe ecoline over heen doen. Als je de ecoline mixt met glitters, water en kleuterlijm, krijg je een sprookjesachtig effect.
  • Maak een vondstentafel/aandachtstafel met strandvondsten die de kinderen hebben meegenomen. Met behulp van de kaart die ze na afloop van de Museonles  van de kapitein hebben gekregen, kunnen ze ontdekken wat ze hebben gevonden.
  • Beweging. Laat de kinderen lopen/zwemmen als een krab, vis, paling etc. Kunnen klasgenoten raden welk dier ze nadoen?

 

Hebt u een zieke leerling die de zoekkaart niet heeft gekregen? Dowload het dan hier.

Naar boven