Mont Saint Michel, Frankrijk. Foto: George Mobley
?
Mont Saint Michel, Frankrijk. Foto: George Mobley

Lesbrief bij de les: National Geographic foto-expert

Lesbrief - National Geografic foto-expert

Introductie

In deze lesbrief vindt u voorbereidings- en verwerkingsmateiraal voor op school bij de les 'National Geografic foto-expert' voor groep 7 en 8.

Deze museumles wordt alleen gegeven gedurende de looptijden van de fototentoonstellingen.

Fotografen reizen voor National Geographic continu de wereld over, op zoek naar mooie, fascinerende en inspirerende plekken, natuur, mensen en verhalen. Elk half jaar staat er een andere tentoonstelling met schitterende foto's, maar ook steeds een ander verhaal. De foto's zijn van topfotografen die ook publiceren in het blad National Geographic. 

Dit jaar staat is tot en met december te zien 'Colors of the world', foto's waarin kleur een belangrijk element zijn, en daarna een fototentoonstelling over plastic. Fotografen zijn zich bewust van hun visuele getuigenissen, die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan ons bewustzijn, in dit geval dus ons gebruik van plastic. Het is de bedoeling om erachter te komen wat ieder voor zich kan doen. Alle kleine beetjes helpen. Welke fotograaf laat deze boodschap het beste zien?  

Voordat de leerlingen de fototentoonstelling in gaan, zien zeverschillende foto’s of filmpjes. HIerbij wordt uitgelegd waar ze op kunnen letten als ze naar een foto kijken. Na de korte introductie worden de leerlingen zelf jury en kiezen de mooiste foto met het beste verhaal. Ze bekijken alle foto’s en kiezen uiteindelijk de drie foto’s die zij het beste vinden. Aan het einde van de museumles wordt er gestemd en komen we erachter welke 3 wereldfoto's volgens de groep de winnaar zijn.

Bij de tijdelijke fototentoonstellingen van National Geographic. 

Thumbnail

Een mooie recencie van een van onze bezoekers

Foto: Ranjaenrose.nl

Voorbereiding

Kleuren betekenen voor iedereen iets anders 

In Nederland zijn bruiden doorgaans gekleed in het wit. In China doorgaans in het rood. We geven kleuren een betekenis, soms aangeleerd, soms is dit universeel. Rood is een kleur met veel energie en betekent vruchtbaarheid, beweging, enthousiasme, passie, liefde. Maar ook warmte (vurig) en gevaar. Vandaar dat rood in het verkeer overal betekent: stop, gevaar!

Thumbnail 

Wat voelen de leerlingen bij kleuren? Hang de kleuren op in de klas en laat de leerlingen erbij schrijven wat ze vinden van de kleur. 

Het kan helpen om eerst wat termen met de leerlingen door te nemen om kleur te beschrijven. HIeronder een lijst om te inspireren: 

Rood

Rood houdt van het leven en heeft passie. De kleur van snelheid en energie. Opwindend en uitdagend, vurig en vastberaden. Rood geeft energie en daagt uit. Rood is er, je kunt er niet omheen. 

Oranje

De kleur van actie, van doen, van vuur, van warmte. Van genieten en enthousiasme. Oranje is spontaan en grappig. Oranje houdt van feesten, is altijd vrolijk en springt eruit.

Geel

Geel is warmte, vrolijkheid en optimisme. Geel stimuleert en geeft focus. Geel is opvallend, zonnig, als van de zon, fris en alert. Geel vraagt om aandacht.

Lichtgroen

Lichtgroen is de kleur van een nieuw begin, frisheid en groei. De kleur van zojuist ontloken natuur, van nieuwe mogelijkheden, van optimisme.

Donkergroen

De kleur van de natuur, harmonie en ontspanning. Brengt balans en zorgt voor rust. Stimuleert innerlijke rust en ontspanning. 

Lichtblauw

Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.

Donkerblauw

Donkerblauw is een kleur met autoriteit, zelfbeheersing, is professioneel en krachtig. Vastberaden en betrouwbaar. 

Paars

Paars is creatief en dramatisch. Intuïtief en mysterieus, geeft inspiratie en ontspanning, paars is spiritueel, elegant en artistiek.

Roze

Roze is zacht, zoet en romantisch. Kwetsbaar en onschuldig. Roze is lief, vertederd en doet smelten. Roze is lieflijk, gevoelig en puur. 

Wit

Wit is zuiver en onschuldig. Wit is optimistisch, open en gevoelig en schoon. 

Bruin, beige

Bruin is huiselijk, warm en gestructureerd. Bruin is koesterend en eenvoudig, neutraal en toegankelijk. Bruin geeft rust en ademt betrouwbaarheid uit.

Goud

Goud is warmte, glans en welvaart. Goud sprankelt en straalt luxe uit. Goud staat voor innerlijke wijsheid, ontspant en geeft veiligheid.

Zilver

Zilver is futuristisch, strak en modern. Zilver is koel, duidelijk en onpartijdig. Zilver is elegant, rustig, onbevooroordeeld en straalt sereniteit uit.

Grijs

Grijs is analytisch, intelligent en betrouwbaar. Grijs is zakelijk, toont geen emotie.

Zwart

Zwart is mysterieus, onbekend, afstandelijk en wilskrachtig. Zwart is dramatisch en onkwetsbaar. Zwart absorbeert en is zelfverzekerd.

In het Museon

In deze lesbrief vindt u voorbereidings- en verwerkingsmateiraal voor op school bij de les 'National Geografic foto-expert' voor groep 7 en 8.

Fotografen reizen voor National Geographic continu de wereld over, op zoek naar mooie, fascinerende en inspirerende plekken, natuur, mensen en verhalen. Elk half jaar staat er een andere tentoonstelling met schitterende foto's, maar ook steeds een ander verhaal. De foto's zijn van topfotografen die ook publiceren in het blad National Geographic. 

Dit jaar staat is tot en met december te zien 'Colors of the world', foto's waarin kleur een belangrijk element zijn, en daarna een fototentoonstelling over plastic. Fotografen zijn zich bewust van hun visuele getuigenissen, die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan ons bewustzijn, in dit geval dus ons gebruik van plastic. Het is de bedoeling om erachter te komen wat ieder voor zich kan doen. Alle kleine beetjes helpen. Welke fotograaf laat deze boodschap het beste zien?  

Voordat de leerlingen de fototentoonstelling in gaan, zien zeverschillende foto’s of filmpjes. HIerbij wordt uitgelegd waar ze op kunnen letten als ze naar een foto kijken. Na de korte introductie worden de leerlingen zelf jury en kiezen de mooiste foto met het beste verhaal. Ze bekijken alle foto’s en kiezen uiteindelijk de drie foto’s die zij het beste vinden. Aan het einde van de museumles wordt er gestemd en komen we erachter welke 3 wereldfoto's volgens de groep de winnaar zijn.

Bij de tijdelijke fototentoonstellingen van National Geographic. 

Verwerking

Zelf een fotowedstrijd organiseren

Na de les over landschapsfotografie zou het natuurlijk geweldig zijn als de leerlingen zelf op pad gaan en foto's maken met het thema kleur. 

Als alle foto's in de klas hangen, wordt de groep opnieuw jury en bepaalt wie de winnaar is van de groep. 

Naar boven