Lesbrief bij de les: Mini Media Academie

Lesbrief - Mini Media Academie

Introductie

In deze lesbrief vindt u het voorbereidings- en verwerkingsmateriaal voor op school bij de les 'Mini Media Academie' voor groep 7 en 8.

Workshops

De leerlingen volgen tijdens de les twee workshops.

In de workshop ‘X-Ray Goggles’ wordt leerlingen de beginselen van html bijgebracht. Ze passen zelf op een website een nieuwsbericht aan waardoor het lijkt of de website wordt gehackt.

Bij de workshop ‘Cubelets’ maken de leerlingen robots van verschillende soorten blokjes die allemaal een andere eigenschap hebben. Zodra de leerlingen dat door hebben, kunnen ze verschillende missies uitvoeren. Bijvoorbeeld een robot maken die automatisch stopt voor een voorwerp.

Na de les zijn leerlingen bewust van de mogelijkheden die cybercriminelen hebben om nepwebsites te maken en hebben ze inzicht in hoe machines (robots) werken.

Voorbereiding

De workshops die de leerlingen volgen, zijn zo ingericht dat het niet uitmaakt of de computervaardigheden heel erg uiteenlopen. Ze hoeven geen specifieke termen te kennen, maar er kan vooraf wel een gesprek plaatsvinden in de groep waardoor ze wat meer betrokken raken bij het thema.

In één van de workshops gaan ze een bestaande website veranderen en leren ze wat html is. U kunt dit voorbereiden met onderstaande vragen en filmpjes:

- Wie kan uitleggen wat internet is?
- Weten jullie hoe lang het internet al bestaat?

Klik op onderstaande plaatjes om film te starten over hoe internet werkt en hoe een mail bij de juiste persoon terecht komt:

- Gebruiken jullie vaak internet? Waarvoor?
- Kennen jullie mensen zonder internet?
- Wie kan er een hele dag zonder internet? Of een week?
- Hoe zou de wereld eruit zien zonder internet? Wat zou je dan elke dag doen?


- Vraag leerlingen eens bij te houden hoe lang ze per van het internet gebruik maken en wat ze precies doen.
- Na een paar dagen kunnen ze met een groepje of klassikaal op het bord een woordweb maken over waar ze internet voor gebruiken. 

In het Museon

In het Museon volgens de leerlingen allemaal twee workshops van 35 minuten. De ene helft begint met de computerworkshop en de ander met de Cubeletworkshop. Halverwege wisselen ze om. 

In de computerworkshop 'X-Ray Gogles' kunnen de leerlingen een eigen versie van een bestaande website maken met hun zelfgekozen teksten en afbeeldingen. Op school en thuis kunnen ze deze ook aan anderen laten zien. Ze leren de basisbeginselen van HTML en krijgen inzicht in hoe websites zijn opgebouwd. Tot slot wordt ook besproken dat hackers soms websites namaken en hoe je zelf aan een website kan zien of deze echt is.

Bij de Cubeletworkshop kunnen ze in tweetallen een eigen 'robot' maken van verschillende soorten blokjes. Elk blokje heeft een aparte eigenschap en ze zijn aan elkaar te koppelen. Zodra de leerlingen dat door hebben, kunnen ze verschillende opdrachten uitvoeren. Bijvoorbeeld een zaklamp maken die automatisch aangaat als het donker is, of een auto die automatisch stopt voor een voorwerp. 

Verwerking

Terug in de klas kunnen de opdrachten van de computerworkshop besproken worden.
Leerlingen hebben de links van hun zelfgemaakte websiteartikel en dit kan van een aantal leerlingen in de klas bekeken worden.

Vragen die als verdieping gesteld kunnen worden n.a.v. de stukjes op de Kidsweekwebsite;
- Wanneer is iets nieuws?
- Lezen jullie weleens het nieuws in een krant?
- Welk nieuws vinden jullie interessant?
- Jullie hebben zelf een stukje gemaakt op de website, maar het is ook een papieren krant.
   Zo wordt deze krant gemaakt: 

Bij de Cubeletworkshop hebben leerlingen zelf eenvoudige ‘’robots’’ gemaakt. Ze weten nu dat een machine input nodig heeft, die input verwerkt en er vervolgens een bepaalde output nodig is. In een teken- of knutselopdracht kunnen leerlingen zelf een nieuwe machine ontwerpen. Ze moeten nadenken en laten zien wat de machine nodig heeft (input), wat die machine doet (verwerking) en wat het resultaat daarvan is (output). En heeft die machine elektriciteit nodig om te werken of kan het ook op een andere manier?

 

Naar boven