Lesbrief bij de les: Kleuren in de natuur

Lesbrief - Kleuren uit de natuur

Introductie

In deze lesbrief vindt u voorbereidings- en verwerkingsmateriaal voor op school bij de 'Kleuren uit de natuur' voor groep 3 en 4.

Instinctief weten we wat kleuren betekenen, hoe komt dat?

Waarom hebben boswachters een groene jas aan en wegwerkers juist niet? En waarom zijn veel verkeersborden rood met wit?

De natuur zit vol met slimme trucjes om te kunnen overleven. En veel kleuren in de natuur hebben een betekenis; om af te schrikken, op te vallen of juist niet op te vallen. In de mensenwereld maken we graag gebruik van diezelfde kleurbetekenis.

Aan de hand van opgezette dieren denken de leerlingen na over kleuren in de natuur. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes dieper in op het gebruik van kleur door mensen met verschillende soorten opdrachten met foto’s, experimentjes en opgezette dieren.

Voorbereiding

In het Museon bespreken we met de leerlingen de verschillende functies die kleuren in de natuur en in de wereld om ons heen hebben.

Voorafgaand aan het bezoek kunnen de volgende onderwerpen in de klas aan bod komen:

  • Kleuren hebben bij ons vaak een betekenis. Denk maar aan kleuren van verkeerslichten en verkeersborden. Ook mensen dragen kleding met kleuren. Soms kies je bewust voor een bepaalde kleur. Wanneer en waarom?
  • Welke kleuren vallen het meest op? Welke juist helemaal niet?
  • Sommige kleuren hebben een bepaalde betekenis. Misschien weten de leerlingen wel een paar van die betekenissen te noemen.

Ook zouden de volgende filmpjes bekeken kunnen worden:

Beelden van prachtig gecamoufleerde dieren

FIlmpje van camouflage van platvissen 

In het Museon

In het Museon krijgen de kinderen les in een zaal met verschillende opgezette dieren. De leerlingen dragen natuurlijk ook allemaal kleren met een bepaalde kleur. Hebben ze die vandaag speciaal gekozen? En waarom hebben ze die gekozen? Wat is er anders aan feestkleding? Welke kleur vinden ze mooi? Geven ze met hun kleding nog een signaal af?

Aan de hand van speciaal voor de les neergezette dieren ontdekken de leerlingen dat ook in de natuur kleuren verschillende functies kunnen hebben.

Waarom heeft een vrouwtjeseend bruinige tinten en is het mannetje mooi gekleurd. Waarom heeft een lieveheersbeestje zulke felle kleuren? En waarom is de kameleon zo moeilijk te vinden? Herkennen de leerlingen diezelfde functie van kleuren in hun eigen leefwereld?

Vervolgens gaan de leerlingen zelf in kleine groepjes aan de slag met diverse opdrachten, waarin de schutkleuren, pronkkleuren en waarschuwingskleuren en hun functie terugkomen.

 

Verwerking

Boeken

  • Van kop tot staart- Hans Post  ISBN: 9789056374099

De schrijver, jarenlang werkzaam in Diergaarde Blijdorp, neemt je mee in het rijk der dieren en verrast je met talloze weetjes en interessante feiten. Wist je bijvoorbeeld dat een glimworm haar achterlijf als een lampje kan laten gloeien om een partner te lokken? Dat ooievaars als het heel warm is soms over hun poten poepen om af te koelen?

Proefjes met kleuren

Knutselactiviteit

Maak een kleurenspinner/kleurentol

Benodigdheden:

  • CD
  • Knikker 
  • Plastic dopje van een sapfles o.i.d.
  • Papieren cirkels ter grootte van de CD
  • Stiften of potloden
  • Prittstift 

Doen:

  • Test de spinner op de grond. Welke kleuren en/of figuren ontstaan er?
  • Plak deze met de prittstift vast op de CD
  • Knip het middelste rondje van de papieren cirkel uit
  • Kleur de vakjes van de papieren cirkels in (denk ook aan de tolletjes in de les)
  • Zet de dop aan de andere kant van de CD in het midden vast met het lijmpistool
  • Bevestig met een lijmpistool de knikker in het midden van de CD

              

Naar boven