Lesbrief bij de les: Elektriciteit voor beginners

Lesbrief - Elektriciteit voor beginners

Introductie

Zelf stroom laten werken

Heel veel apparaten om je heen werken op stroom. En het hele huis zit vol met stopcontacten. Elektriciteit is hartstikke handig. Maar als je niet op past kan elektriciteit ook gevaarlijk zijn!

De leerlingen gaan zelf aan de slag met stroom van batterijen. Ze formuleren zelf vragen om erachter te komen hoe elektriciteit werkt. Spelenderwijs leren ze het belang van een stroomkring. Met schakelaars, draden, lampjes en batterijen kunnen de leerlingen experimenteren en uiteindelijk zelf hun eigen stroomkring bouwen. We gaan ook in op de gevaren van stroom en leren verantwoord om te gaan met elektriciteit.

De leerlingen gaan naar huis met een beter idee hoe stroom werkt en wat ze er zelf aan hebben.

Voorbereiding

Hoe wordt stroom gemaakt? In deze aflevering van huisje-boompje-beestje wordt uitgelegd hoe stroom wordt gemaakt, wat geladen deeltjes zijn en hoe een stroomkring werkt:
https://schooltv.nl/video/huisje-boompje-beestje-hoe-wordt-stroom-gemaakt/

Beantwoord in een kringgesprek met elkaar de volgende vragen:

Welke apparaten kun je thuis vinden? En welke werken er op elektriciteit? Horen ze bij een bepaalde kamer, zoals de keuken, woonkamer of badkamer? En waar worden ze voor gebruikt?

Lijst van apparaten in huis

In dit korte filmpje zien de leerlingen de weg die de stroom aflegt van de elektriciteitscentrale tot aan het stopcontact thuis:

https://schooltv.nl/video/hoe-werkt-elektriciteit-van-elektriciteitscentrale-tot-stopcontact/

Klik op onderstaande afbeelding en download het werkblad. Verbind de punten en kijk wat je getekend hebt!

In het Museon

Zelf stroom laten werken

In een kringgesprek bespreken we wat de leerlingen al weten van elektriciteit. Al snel gaan de leerlingen aan de slag in duo’s om lampjes te laten branden op batterijen, waarbij het begrip “stroomkring” centraal staat. Ze ontdekken dat stroom altijd rond stroomt en niet werkt als een apparaat slechts met één draad is aangesloten.

Zelfs de snoeren van gewone apparaten bestaan eigenlijk uit een dubbele draad. De leerlingen leren hoe een schakelaar werkt en dat meerdere batterijen een lampje feller laten branden dan slechts één batterij.

In het tweede deel van de les maken de leerlingen zelf een werkblad voor hun eigen elektrospel. Ze kiezen een kleur ondervel, plaatjes die ze met elkaar willen verbinden en gaan aan de slag met splitpennen, draadstriptangen, draadjes, scharen, lijm en papier. Voor degene die snel zijn, zijn er kleurpotloden om het werkblad te versieren. De werkbladen gaan mee naar school samen met 1 onderlegger met daarin batterij en lampje zodat ze het spel op school kunnen spelen.

Verwerking

Om een lamp te laten branden moet de stekker in het stopcontact. Download het werkblad en volg de draden. Welke lamp brandt en welke niet?

Schroef tijdens een kringgesprek een stekker open en laat zien hoe die er van binnen uitziet. Laat de leerlingen zien dat er twee of zelfs drie draadjes door het witte snoer lopen. Beschrijf daarbij dat elektriciteit uit het stopcontact erg gevaarlijk kan zijn, en dat we daarom tijdens de les met batterijen hebben gewerkt.

Elektriciteit gaat door draadjes heen, maar niet door de lucht. Technopolis heeft een experiment beschreven om te testen welke huis- tuin- en keukenspulletjes elektriciteit geleiden.

Ook onweer heeft te maken met elektriciteit. Hoe? Dat wordt uitgelegd in deze aflevering van huisje-boompje-beestje.

Naar boven