Het decor van deze museumles: de Klimaatstudio
?
Het decor van deze museumles: de Klimaatstudio
Bovenbouw HAVO/VWO
Geschiedenis, Maatschappijleer, Wereldoriëntatie

Museumles voortgezet onderwijs

Wie maakt het (nep)nieuws?

Beeldvorming en beeldbedrog

De invloed van (social) media op hoe wij denken over een bepaalde gebeurtenis is enorm.

De leerlingen krijgen de opdracht om in kort tijdsbestek een reportage te maken over een actuele conflictsituatie. Terwijl de klok tikt en het aantal bronnen beperkt is, ervaren ze de (on)macht van journalisten ter plekke.  

Uiteindelijk presenteren de groepjes in een televisiestudio hun zelf samengestelde nieuwsitem. In hoeverre kunnen de leerlingen het nieuws ‘neutraal’ brengen? Welke rol heeft nepnieuws in de samenleving? In plaats van volgzaam klapvee is de rest van de klas de kritische beschouwer die analyseert en beoordeelt. 

Lesdoel

De leerlingen worden zich bewust van de macht van (social) media en leren kritisch na te denken over de vraag in hoeverre nieuws objectief kan zijn.

Naar boven