Het decor van deze museumles: de Klimaatstudio
?
Het decor van deze museumles: de Klimaatstudio
Bovenbouw HAVO/VWO
Geschiedenis, Maatschappijleer, Wereldoriëntatie

Programma voortgezet onderwijs

Wie maakt het (nep)nieuws?

Beeldvorming en beeldbedrog

De invloed van (social) media op hoe wij denken over een bepaalde gebeurtenis is enorm.

 Je krijgt de opdracht om in een kort tijdsbestek een reportage te maken over een actuele conflictsituatie. Terwijl de klok tikt en het aantal bronnen beperkt is, ervaar je de (on)macht van journalisten ter plekke. Uiteindelijk presenteren jullie in groepjes in een televisiestudio jullie zelf samenge-stelde nieuwsitem. In hoeverre kun je het nieuws ‘neutraal’ brengen? Welke rol heeft nepnieuws in de samenleving? In plaats van volgzaam klapvee is de rest van de klas de kritische beschouwer die analyseert en beoordeelt.

Lesdoel

Je wordt je bewust van de macht van (sociale) media en leert kritisch na te denken over de vraag in hoeverre nieuws objectief kan zijn.

Naar boven