Roodborstje
?
Roodborstje. Collectie Museon
Groep 3 en 4
Biologie

Museumles primair onderwijs

Kleuren in de natuur

Wat is hun betekenis en hoe gebruiken wij ze?

Waarom is er verschil in verenkleed bij een mannetjeseend en een vrouwtjeseend? Waarom zijn jonge dieren anders gekleurd dan hun ouders? Waarom heeft het lieveheersbeestje zulke felle kleuren en een vlinder grote vlekken op zijn vleugels? Kleur in de natuur heeft een betekenis. Met kleur kunnen dieren elkaar iets duidelijk maken. In de mensenwereld maken we graag gebruik van diezelfde betekenis van kleur.

Aan de hand van opgezette dieren denken de leerlingen na over kleuren in de natuur. Vervolgens gaan de leerlingen in groepen dieper in op het gebruik van kleur door mensen met verschillende soorten opdrachten met foto’s, experimentjes en opgezette dieren.

Lesdoel

De leerlingen krijgen meer inzicht in de functies die kleuren hebben in het dierenrijk en hoe mensen daar ook gebruik van maken.

Kerndoelen

Kerndoel 40

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en techniek
De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende dieren en planten onderscheiden en benoemen, en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.

Kerndoel 41

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en techniek.
De leerlingen leren over de bouw van dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. 

Naar boven