Herbeplantingsproject in Niger
?
Herbeplantingsproject in Niger. Foto: Gray Tappan/USGS
Groep 7
Biologie, W&T

Museumles primair onderwijs

Groene woestijn

Hoe verbouw je voedsel in een droge woestijn?

Verwoestijning en verdroging van de grond zijn een gevolg van klimaatverandering en ‘verkeerd’ menselijk handelen. Gelukkig worden er eenvoudige manieren ontdekt waardoor er toch weer planten kunnen groeien. De leerlingen gaan op onderzoek!

Na een introductie over de problemen die boeren en planten in droge gebieden hebben, starten de leerlingen met experimenteel onderzoek: hoe kan een zaadje toch ontkiemen in droge grond? Door middel van allerlei proefjes en opdrachten ontdekken ze mogelijke oplossingen. Vervolgens gaan ze zelf hun eigen landschap ontwerpen. Wie heeft zijn landschap zo ingericht dat verdroogde landbouwgrond weer groen kan worden? 

Deze les is ook te boeken als onderdeel van het Wetenschap- & technologiemenu.

Lesdoel

De leerlingen leren oplossingsgericht te denken over het tegengaan van honger en armoede door verwoestijning. Ze testen hun ideeën uit en ervaren dat kleine veranderingen soms grote positieve gevolgen kunnen hebben.

Kerndoelen

Kerndoel 34

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Mens en samenleving.
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke gezondheid van henzelf en anderen. 

Kerndoel 39

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Mens en samenleving
De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Kerndoel 45

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Natuur en techniek
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Naar boven