Japan. Na de aardbeving en tsunami van 2011
?
Japan. Na de aardbeving en tsunami van 2011. Foto: Warren Antiola / CC
Groep 5 en 6
Aardrijkskunde

Museumles primair onderwijs

Aardbevingen en vulkanen

Waar komen ze voor en hoe ontstaan ze?

De aarde beweegt! Hoe ontstaan vulkanen en aardbevingen? Waarom zijn er op sommige plaatsen zoveel aardbevingen? Wat voor verschillende gesteenten kun je vinden in vulkanisch gebied? Hoe ontstaan bergen? Op deze en andere vragen krijgen de leerlingen antwoord in de les.

Na een introductie doen ze in groepjes opdrachten waarbij ze zelf de volgorde bepalen en op hun eigen tempo kunnen werken. Ze bekijken bijvoorbeeld een model van de zeebodem, schuiven een Pangeapuzzel in elkaar en maken een plooiingsgebergte. Natuurlijk mogen ze ook verschillende vulkanische stenen vasthouden en bekijken.

Lesdoel

De leerlingen krijgen inzicht in het fenomeen aardbevingen en vulkanen en begrijpen het verband tussen deze twee.

Kerndoelen

Kerndoel 49

Oriëntatie op jezelf en de wereld > Ruimte
De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdienst.

Naar boven