Laat je op 2 & 3 april trakteren door het Museon

21 april 2017

Het Museon trakteert dit weekend, want de entree is dan gehalveerd. Een mooie gelegenheid om het Haagse museum voor cultuur en wetenschap te bezoeken.

De nieuwe expositie ‘Wetenschap verandert je wereld’ toont hoe wetenschap onze kijk op de wereld heeft veranderd en ons dagelijks leven beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan maatschappelijke kwesties als voedsel- en watervoorziening, energieproblematiek, gezondheidszorg en natuurbehoud. ‘Wetenschap verandert je wereld’ gaat over enkele van de grootste successen van de wetenschap van de afgelopen 100 jaar. Aan de hand van ruim vijftig afzonderlijke interactieve presentaties ervaar je de impact van wetenschap op onze samenleving. Kruip bijvoorbeeld in de huid van penicilline en onderscheid bacteriën van virussen! Te zien tot 31 oktober 2011.

Snackkar voor Supersnelle Experimenten
Op zondag 3 april doet deze wetenschappelijke snackkar ‘Wetenschap verandert je wereld’ aan. Er kunnen allerlei experimenten worden ‘geconsumeerd’ aan de kar. Hoe maak je bijvoorbeeld met vloeibaar stikstof ijs dat geschikt is voor consumptie en hoe smaakt een spekkie dat aan luchtledigheid is blootgesteld? En hoe win je elektriciteit uit citroenen? Korte proeven tonen het aan. Geopend op zondag 3 april van 13.30 tot 15.30.

Jouw wereld, Mijn wereld
In deze grote permanente tentoonstelling staat de mens centraal en wordt het begrip duurzaamheid nader verklaard. De thema’s van de tentoonstelling reiken van bevolkingsexplosie tot oerknal. In het oceaandeel kan worden gedoken naar het mysterieuze leven in de diepzee, waar walvissen en dolfijnen zwemmen. De bezoeker komt oog in oog te staan met levensechte reconstructies van onze voorouders en wandelt langs de mijlpalen van onze ontwikkeling. Onder een regen van speren ervaart de bezoeker de dreiging en de absurditeit van agressie en oorlog en in een reusachtig ei volgt een kennismaking met de verschillende wijzen waarop mensen vorm geven aan hun geloof.

Op 2 & 3 april 2011 vieren de Nederlandse musea dat al dertig jaar lang de rode loper wordt uitgerold voor (nieuw) museumpubliek. Thema dit jaar is ‘Laat je trakteren door een museum!’  Meer weten over de deelnemende musea? Kijk op www.museumweekend.nl.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie en een interdisciplinaire benadering. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. Kijk voor alle exposities en activiteiten op www.museon.nl.

voor de redactie:
inlichtingen bij Rob de Winter (rdwinter@museon.nl), telefoon: 070-3381421 of 06-10905384