Interview met de voorzitter van de Ambassadors Club, Tineke van Nimwegen

MUSEON en OMNIVERSUM gaan fuseren en worden samen een bruisend, landelijke publieksattractie voor mens, planeet en duurzame ontwikkeling, met prachtige films en spannende tentoonstellingen.

Hiermee worden twee middelgrote organisaties samen één grote en daarmee dé plek waar bezoekers, geïnspireerd door wetenschap en cultuur, oplossingen voor een duurzame wereld ontdekken en hoe daaraan te kunnen bijdragen.

In MUSEON | OMNIVERSUM kunnen bezoekers experimenteren, leren en bouwen, maar ook een film zien op het grootste koepelbeeldscherm in de Benelux. De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties vormen daarbij de basis. MUSEON | OMNIVERSUM heeft een uitgebreid netwerk waarvan de partners zijn verenigd in een Corporate Ambassadors Club. Bezielend middelpunt van het netwerk is Tineke van Nimwegen. Zij brengt haar jarenlange bestuurservaring mee, onder andere als gemeenteraadslid en wethouder en houdt daarmee het netwerk levend en actief. Ook in dit Corona tijdperk.
 

Wat betekenen de SDG’s voor jou in het dagelijks leven? Voor jouw gezin? Voor jouw kleinkinderen?

"Bewust leven en toekomst geven, dat is dan mijn antwoord. Voorbeelden: in en om mijn eigen woonplaats Maasland doe ik alles zoveel mogelijk op de fiets of lopend. Ook tijdens weekenden en vakanties gebruiken mijn echtgenoot en ik vaak de fiets veelal de polderwind trotserend. Onze auto is er écht voor langere afstanden en zal op termijn vervangen worden door een elektrische versie. Ook hebben we een NS-abonnement. Het huis waarin we wonen is duurzaam gebouwd en in de nabije toekomst wordt het gas vervangen voor een verantwoord alternatief. Sinds een paar jaar eten we anders, minder vlees en meer groenten. We combineren dat met dagelijks bewegen en – jazeker – we gebruiken daarvoor ook het bekende digitale Ommetje van prof. Erik Scherder en de Hersenstichting. We dragen ons gedrag ook uit naar onze volwassen (schoon)kinderen die op hun eigen manier bijdragen aan een betere wereld. Als jonge ouders doen ze dat helemaal super! Onze zoon verwijst vaak naar zijn hippie-ouders waarvan hij al jong veel moest fietsen en rozijntjes in plaats van snoep kreeg! Jong beginnen dus en met je kinderen ook naar het Museon om te leren en te ontdekken. We kwamen er vaak en zullen dat ook met onze kleinkinderen doen als ze iets ouder zijn."

Welke SDG heeft voor jou maatschappelijk en economisch extra prioriteit?

"Dat is onmiskenbaar doel 13, de Klimaatactie vanwege de noodzaak voor de overleving van de wereld en haar continenten. Dus ophouden met somberen en traineren en doen, lokaal, regionaal, landelijk, Europees en internationaal. Hoopgevend is het dat ook de USA zich weer heeft aangesloten bij het akkoord van Parijs. Het nieuwe Kabinet zal er beslist meer werk van moeten maken, ook in het belang van ons lage Nederland. De NPO-serie De Waterman met programmamaker Menno Bentveld scherpt ons in de urgentie. De klimaatcrisis heeft ook grote gevolgen voor ons eigen land en vraagt om maatregelen en een ander gedrag. De kunst is nu om iedereen daar goed in mee te nemen. Ook het Museon en Omniversum hebben een belangrijke rol in en ik hoop en verwacht daarbij veel van het One Planet Festival dat volgend jaar gestalte krijgt."

Je bent nu al meer dan zes jaar voorzitter. Je doet dat met buitengewoon veel inzet. Het kost ook veel tijd. Wat neem jij mee uit dit netwerk? Waar wordt je blij van?

"Ik word altijd blij als ik groepen kinderen met hun juffen en meesters of met hun (groot-) ouders in het Museon zie. Daar krijgt mijn hart een hupje van, want dán begint het immers: het besef dat de wereld groter is dan die van jezelf.
Als kind bezocht ik met mijn klas het Museum van Onderwijs, de voorloper van het Museon. Daar ging werkelijk voor mij een nieuwe wereld open en dat besef verandert je en maakt je nieuwsgieriger. Als  “pensionado” pakte ik in 2015 de uitdaging aan de Museon Corporate Ambassador Club (MCA) beter op de rails te krijgen. Met inhoudelijke bijeenkomsten in de thema’s van het Museon, met ambassadeursgesprekken en andere momenten die de relatie tussen het regionale bedrijfsleven en het Museon versterken. Ook via de werving van nieuwe bedrijven. Zeker, daar ging veel tijd in zitten, maar het was en is ook zeer de moeite waard. Ik ben er best een beetje trots op dat ook mooie bedrijven uit het Westland er deel van uitmaken en dat we goed samen werken met het World Horti Center in Naaldwijk. Onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven in de tuinbouwsector komen daar samen. De bedrijven uit het netwerk droegen in kennis en kunde bij aan onze vaste tentoonstelling “One Planet,” evenals dat nu het geval is met het One Planet-Festival. Er is kruisbestuiving in de toepassing van de SDG-doelen, er is tussen de bedrijven en het Museon goed onderling contact. Daar ben ik blij om, omdat het bijdraagt aan de ontwikkeling van deze bedrijven, aan ons museum van Onderwijs en Wetenschap en aan onze Haagse regio.

Samen met het Omniversum wordt het Ambassadeursnetwerk Museon getransformeerd in een Partnernetwerk Museon – Omniversum. Het is fijn om te merken dat dit veel van onze aangesloten bedrijven aanspreekt en dat zij mee zullen gaan. We gaan er uiteraard aan werken om dit een goed, gezellig en boeiend netwerk te laten zijn."

Wilt u meer weten over het partnernetwerk van Museon – Omniversum, neem contact op met Miranda van Alphen: mvalphen@museon.nl

Naar boven