Heupdoek, Jambi
?
Heupdoek, Jambi (detail). Coll. nr. 6895

Azië

in de collectie van het Museon

De collectie Indo-Javaans omvat Javaanse bronzen uit de Hindoe-periode van Indonesië. De voorwerpen in deze collectie lopen uiteen van bronzen schalen en sculpturen, aardewerken figuren en –fragmenten, sieraden en spiegels. Met deze collectie wordt een goed beeld geschetst van een belangrijke periode in de geschiedenis van Indonesië.

De collectie Indonesische weefsels omvat kleding en vooral doeken, afkomstig uit de gehele archipel. Weefsels spreken in Indonesië een complexe, symbolische taal. Ze ‘bespreken’ als het ware de belangrijke waarden van de betreffende samenleving. De belangrijkste onderdelen van deze collecties – Palembang & Djambi, Batak en Sumba – zijn goed gedocumenteerd en van context voorzien in catalogi, uitgegeven tijdens een reeks van weefseltentoonstellingen. De overige onderdelen van deze collectie komen van verschillende plekken verspreid over de archipel en zorgen ervoor dat de weefselcollectie een goed overzicht biedt van de diversiteit van de voor Indonesië zo belangrijke weefselcultuur.

Binnen deze collectie zijn de weefsel uit Palembang, Djambi, Sumba en van de Batak op Sumatra, de boombastdoeken uit Celebes en de gouddraadweefseels van Sumatra het belangrijkst.

Deze collectie geeft een goed beeld van de diverse Indonesische bevolkingsgroepen, zoals de Batak en de Dayak. Een verzameling wajangpoppen geeft door zijn grote diversiteit en variatie een goed overzicht van de traditionele wajangcultuur.

Een aantal onderdelen van deze collectie is door verzamelreizen in opdracht van het Museon tot stand gekomen. Voorwerpen van de Tuban, afkomstig uit de kuststrook van Noordoost Java, zijn tussen 1979 en 1990 verzameld. In 1988 werd op West-Java bij de gesloten gemeenschap van de Badui verzameld. Tussen 1979 en 1982 werd bij de Tobelo op Halmahera verzameld. 

Het belangrijkste deel van deze collectie is in de jaren zestig van de vorige eeuw door een particulier verzameld. Zij omvat o.a. religieuze rolschilderingen (thanka’s), bronzen en houten sculpturen, een kleine collectie bijzondere stenen sculpturen. Deze religieuze kunst, waaronder veel topstukken, laat een belangrijk deel van de Tibetaans Boeddhistische cultuur zien. Daarnaast is er de collectie van Jan Boon, die als bergbeklimmer en cineast tussen 1956 en 1989 Tibet, Nepal en Bhutan doorkruiste. Zijn collectie omvat vooral dagelijkse voorwerpen, o.a. kleding, sieraden, amuletten en een tent met toebehoren van de Tibetaanse Yaknomaden – het topstuk uit deze collectie. Van Jan Boon bevindt zich ook een groot aantal films uit deze periode over de Himalaya in de filmcollectie van het Museon. De collectie verdient nader onderzocht, aangevuld en gedocumenteerd te worden.

Een groot deel van deze collectie is voortgekomen uit een gezamenlijke verzamelreis van de volkenkundige musea, eind jaren zestig van de twintigste eeuw. Voor het toenmalig Museum voor het Onderwijs nam Thom Schenk deel aan die reis. De collectie geeft op educatieve wijze een overzicht van het dagelijkse plattelandsleven en van de boeddhistische cultuur in dit land.

Deze collectie is voortgekomen uit een verzamelreis in India in 1981 ten behoeve van de inrichting van een semipermanente tentoonstelling. De collectie geeft op een educatieve wijze een overzicht van het plattelandsleven en de Hindoe-cultuur van dit land. De nadruk ligt op speelgoed, waaronder instructief speelgoed m.b.t. de godenwereld en tweedegebruiksspeelgoed, dat nog altijd in India gebruikt wordt en contrasteert met speelgoed uit de Westerse wereld.

Naar boven