Logo One Planet
Aankomst in Marseille, prentbriefkaart ca 1905 Uitgever I. Cassan
Aankomst in Marseille, prentbriefkaart ca 1905 Uitgever I. Cassan

Toerisme naar Indië vanaf de Belle Époque tot aan de Tweede Wereldoorlog (1870-1940)

Audiovisuele presentatie door specialist Indische geschiedenis Joep Walter.

Activiteit

Nederlands-Indië maakte in de periode 1910-1940 internationaal veel reclame om toeristen te trekken.

Kleurige affiches ondersteunden dit streven. Maar wat deed men daar, eenmaal gearriveerd? Dezelfde dingen, die de toerist nu in Indonesië nog steeds doet? In ieder geval nam menigeen de kans te baat om onderweg tussenstops te maken. De stoomvaartmaatschappijen die op Indië voeren, speelden daarop in met boottreinen naar Genua en Marseille. Onderweg kon men onderbreken, bijvoorbeeld aan de Rivièra, op Ceylon (Sri Lanka) of in Egypte. De ANWB in Nederland deed een duit in het zakje met een eigen fotoserie. Hotels in Indië lieten hun gemoedelijk stijl los en gingen zich aanpassen aan de heersende internationale mode. De Indische spoorwegen zagen groeimarkten zowel op Java als op Sumatra. De ‘Koninklijke Paketvaart Maatschappij’ (KPM) verzorgde haar eigen arrangementen. Reis vanmiddag mee, en bezoek de Indische sociëteiten en de highlights van toen, met het vervoer van toen.

  • Hotel des Indes 1910. Collectie Tropenmuseum
  • Bezoekers op weg naar Bromo krater, ca 1910. Foto: O. Kurkdjian