Gedeeld Erfgoed

Symposium: Gedeeld Caribisch erfgoed; gedeelde toekomst?

Over de uitdagingen en kansen rondom gedeeld Caribisch erfgoed.

Op maandag 25 november organiseert het Museon in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Universiteit Leiden en UNESCO Nederland het symposium Gedeeld Caribisch erfgoed; gedeelde toekomst? in het Museon te Den Haag.

Als het gaat om het Caribisch gebied wordt er steeds vaker stilgestaan bij ons gedeeld cultureel erfgoed en de manier waarop dit in de Nederlandse media, erfgoedinstellingen en musea wordt verbeeld. Dit symposium wil deze blik verruimen, gaat terug in de tijd en kijkt tevens vooruit. Een dag die draait om het beschermen en presenteren van Caribisch erfgoed, zowel cultureel als natuurlijk erfgoed tussen mens en natuur, met sprekers uit zowel Nederland en het Caribisch gebied. Welke kansen en uitdagingen ervaren zij anno 2019?

Recent en lopend onderzoek vormt de inspiratiebron van dit symposium. Diverse sprekers presenteren hun onderzoek naar (im)materieel erfgoed op de eilanden. Met enkele casestudies geven mensen uit de praktijk meer inzicht in de wijze waarop zij vandaag de dag met dit erfgoed omgaan. Zijn er inspirerende voorbeelden op het gebied van inclusiviteit en participatie? En wat betreft de toekomst: hoe kunnen uiteenlopende partijen - klein en groot - beter samenwerken om het rijke Caribische erfgoed beter te beschermen en te presenteren? Rekening houdend met de klimatologische en maatschappelijke ontwikkelingen in het gebied is deze vraag urgenter dan ooit tevoren.

De kosten voor het symposium zijn € 30 per persoon (inclusief koffie/thee, lunch en toegang tot het museum), voor studenten zijn er een aantal gratis plekken beschikbaar. Let op: studenten krijgen toegang op vertoon van een studentenpas.

Kijk op http://www.gedeelderfgoed.nl/ voor het programma en meer informatie.