Museon ontvangt met goud hoogste Green Key waardering

2 december 2014

Het Museon in Den Haag heeft van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid & Kwaliteit en de Foundation for Environmental Education toestemming verkregen voor het voeren van de Green Key op het niveau ‘Goud’ voor de categorie ‘Dagrecreatie’. Hiermee voldoet het museum met haar programma’s en bedrijfsvoering aan de hoogste standaard voor een verantwoorde, duurzame en milieuvriendelijke manier van werken, met als einddoel een leefbare toekomst voor ons allemaal.

Museon en Green Key
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon vindt duurzaam ondernemerschap van essentieel belang en wil vanuit deze gedachte mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. Hiervoor ontwikkelt het museum educatieve programma’s, tentoonstellingen en activiteiten, gericht op belangrijke wereldthema’s. Hierbij wordt de bijzondere collectie op het gebied van natuur, cultuur en techniek ingezet. Op het gebied van duurzame bedrijfsvoering kiest het Museon ervoor om een voorbeeldfunctie te vervullen. Wij vragen onze bezoekers en samenwerkende partijen hierin een actieve rol te spelen. Samenwerkingspartners worden hierop geselecteerd. Het Museon prefereert duurzame consumptiegoederen boven de reguliere A-merken en maakt bewuste keuzes voor duurzame materialen, grondstoffen en productiemethoden. Het scheiden van afval is voor de meeste mensen al een begrip, maar in ons gebouw gaan wij verder door inkt- en tonerafval, metaal, plastic en restaurantafval gescheiden af te voeren. Ook watermanagement heeft de aandacht in het Museon. Het Museon werkt toe naar een klimaatneutraal gebouw. Het opwekken van duurzame energie via dit grootste zonnepaneel van Den Haag past daarom uitstekend bij de missie en programmering van het Museon. De energie die middels 200 zonnepanelen wordt opgewekt, wordt aanschouwelijk gemaakt voor het publiek via displays in het museum. De bezoekers, waaronder veel schoolklassen, leren hoeveel stroom er wordt opgewekt en hoeveel CO2-uitstoot wordt vermeden. Hieraan gerelateerd ontwikkelt het Museon speciale lesprogramma’s over energie en duurzaamheid. Het museum investeert in duurzame (expositieruimte)verlichting en momenteel worden mogelijkheden om efficiënter met warmte en klimaatbeheersing om te gaan onderzocht.

Green Key is het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche, evenals in de markt voor vergader en congreslocaties. De aangesloten bedrijven zijn serieus en controleerbaar bezig met duurzaamheid en met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, met zorg voor milieu op het bedrijf en de natuur in hun omgeving. Het keurmerk staat gerant voor de vrijwillige inzet van ondernemer om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt. Het is een middel om het duurzame imago van de onderneming naar gasten, overheden en zakenrelaties te communiceren. Het certificaat kent in Nederland drie niveaus: brons, zilver en goud. Hoe meer milieumaatregelen een recreatiebedrijf heeft ingevoerd, hoe hoger het ‘milieuvriendelijke’ niveau. Klik hier voor meer informatie over Green Key.

Bezoekersinformatie
Openingstijden:
dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur, gesloten op maandag (behalve in de schoolvakanties – alle regio’s.)

Museon
Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag
tel. 070 - 33 81 338
info@museon.nl

Noot voor de pers, niet voor publicatie
Voor meer inhoudelijke informatie kunt u contact opnemen met Rob de Winter, communicatiemanager van het Museon, tel. 070-3381421 / 0610905384.

- Einde persbericht -