Uitleg over het leven in de prehistorie

Museon en "School in Bos"

‘Stel je eens voor dat we met zijn allen plotseling in het stenen tijdperk zouden zijn beland. Wat moeten we dan doen om te overleven?’  Zo begint de workshop Vuursteen bewerken. Henk van Blitterswijk, al jaren met hart en ziel verbonden aan Buitencentrum Wilheminaoord oftewel School in Bos, weet de leerlingen van het begin tot het eind te boeien. Hij leert ze niet alleen hoe ze speerpunten en pijlen van vuursteen kunnen maken, ze mogen hem ook helpen met het maken van een vuur.

In het prehistorische dorp wanen we ons duizenden jaren terug in de tijd. We vlechten manden, leren hoe brons gegoten werd, hoe er gejaagd en verzameld werd en we bereiden zelfs een prehistorische maaltijd.

We komen van alles te weten over de natuur in het prachtige Drenthe, vooral tijdens de landschappen-fietstocht door bossen, heidevelden, dorpen en weilanden. We leren hoe de verschillende landschappen ontstaan zijn en in hoeverre de mens hier invloed op heeft gehad. We maken kennis met hunebedden, en met de in de IJstijd ontstane stuwwal op de Havelterberg. Geluksvogels vinden er misschien een stukje bewerkt vuursteen of zelfs een pijlpunt, gemaakt door een prehistorische jager!

Dit filmpje geeft een goede impressie van Wilhelminaoord: https://vimeo.com/121012160.

Het Museon beschouwt het als een voorrecht om met dit unieke, Haagse instituut te mogen samenwerken. De groepen 7 en 8 van de Haagse PO scholen die naar Wilheminaoord gaan, kunnen in de week er aan voorafgaand in het Museon een voorbereidende les volgen: Werkweek Wilhelminaoord. Deze vindt plaats in de lesexpositiezaal De eerste kustbewoners, waar een weergave van prehistorisch Ypenburg te zien is. De leerlingen maken kennis met onze Haagse voorouders, leren hoe de landschappen in Drenthe zijn ontstaan en verdiepen zich in verschillende steensoorten die ze daar kunnen vinden.

Meer informatie over de les is te vinden via onderstaande link:

Om de les en de werkweek goed op elkaar aan te laten sluiten, is het voor medewerkers van het Museon en van School in Bos zinvol om eens in de zoveel tijd eens bij elkaar op bezoek te gaan en deel te nemen aan het programma. Goed om de sfeer te proeven en eventuele nieuwe inzichten met elkaar te delen!

Afgelopen zomer zijn daarom een aantal betrokkenen van het Museon afgereisd naar Drenthe, waar zesenvijftig leerlingen met hun docenten van de Willem de Zwijgerschool die week te gast waren. De Museonmedewerkers mochten anderhalve dag meedoen met de activiteiten en hebben dit als interessant, goed georganiseerd en vooral heel gezellig ervaren. De foto’s zijn hier getuigen van!

Bij deze willen zij zowel de mensen van School in Bos als de leerkrachten en leerlingen van de Willem de Zwijgerschool van harte bedanken voor de gastvrijheid!

(verslag uit 2015)