Cinekid en Museon werken samen aan mediaproject

2 december 2016

Cinekid en het Museon zijn een samenwerking gestart om een interactief mediaproject te ontwikkelen. Medio september opent een multimediale ruimte in het Museon in Den Haag, dat bestaat uit Cinekid AppLab en de Mini Media Academie. Doel van het project is om kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud in de gelegenheid te stellen hun kennis te vergroten en vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van mediatechnologie en mediawijsheid. Interactiviteit staat hierbij centraal in samenhang met ontdekkend leren: kinderen worden in Cinekid AppLab en de Mini Media Academie uitgedaagd te leren door zelf aan de slag te gaan.

Het project bestaat uit twee delen:

Cinekid AppLab
In Cinekid AppLab kunnen kinderen en ouders creatieve en educatieve apps uitproberen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zelf een stop-motion filmpje maken of een kleurplaat tot leven laten komen in 3D.

Mini Media Academie
Voor schoolbezoek is er ook een Mini Media Academie. Hier kunnen leerlingen van groep 7 en 8 lessen en projecten volgen met betrekking tot mediawijsheid. Het gaat om de competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. In de Mini Media Academie leren leerlingen in verschillende workshops meer over de technische kant van bijvoorbeeld het maken van websites of spelletjes. Zo kunnen leerlingen een eigen versie van een bestaande website maken met hun zelfgekozen teksten en afbeeldingen. Op school en thuis kunnen ze deze ook aan anderen laten zien. Er wordt ook besproken hoe je aan een website kan zien of deze betrouwbaar is.
Daarnaast kunnen ze een eigen ‘robot’ maken van verschillende soorten blokjes die aan elkaar te koppelen zijn. Elk blokje heeft een aparte eigenschap. Zodra leerlingen dat door hebben, kunnen ze verschillende opdrachten uitvoeren. Bijvoorbeeld een zaklamp maken die automatisch aangaat als het donker is of een auto die automatisch stopt voor een voorwerp. Door te experimenteren komen leerlingen van een ontwerp tot een werkend prototype.
Ook kunnen ze een eigen versie van het spelletje Flappy Bird maken door afbeeldingen van internet te bewerken. Een website maakt vervolgens een game van de verschillende grafische elementen.

Het Cinekid AppLab en de Mini Media Academie zijn open vanaf november 2016.

Cinekid
Cinekid zet zich al 30 jaar in om de productie van kwalitatieve media voor kinderen te stimuleren, om hen actief maar kritisch deel te laten nemen aan media en ze een bijdrage te laten leveren in de creatie hiervan. Iedere herfstvakantie wordt voor de jeugd (4-14 jaar) het Cinekid Festival in Amsterdam -en in 40 andere filmtheaters door heel Nederland- georganiseerd. Daarnaast ontwikkelt Cinekid diverse educatieve projecten door het jaar heen.

Museon
Het Museon is een interactief Museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Rob de Winter, Museon
070-3381423 / 06 10905384