17 augustus 2016

Op maandag 15 augustus a.s. besteedt het Museon tijdens de Indiëherdenking in het World Forum aandacht aan erfgoed van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië. Belangstellenden kunnen vragen stellen over de collectie en voorwerpen, tekeningen of documenten die zij uit die periode in bezit hebben.

Advies bij uw voorwerpen

Op 15 augustus zijn medewerkers van het Museon van 13.00 tot 17.00 uur beschikbaar op de informatiemarkt in het World Forum, Churchillplein 10, Den Haag om vragen te beantwoorden over de collectie en advies te geven over het bewaren van uw voorwerpen, tekeningen en documenten uit de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië. Ook geven zij desgewenst advies over het schenken of nalaten aan een museum of archief.

Nationale Collectie
Het Museon beheert in Nederland de belangrijkste collectie kamprelicten uit de Japanse bezetting van Zuidoost Azië. Meer dan 7500 tekeningen, voorwerpen en documenten vormen de levende herinnering van vele duizenden Nederlanders aan de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. De collectie maakt deze belangrijke periode uit de geschiedenis tastbaar voor jongere generaties. Inhoudelijk mist het Museon nog objecten van ‘Buitenkampers’ en uit de periode waarin de Indonesiërs hun afhankelijkheid bevochten en de Nederlandse regering zich keerde tegen deze vrijheidsstrijd (De Bersiap-periode). Het Museon is gericht op zoek naar objecten uit deze tijd.

‘Niet weggooien’: aandacht voor het behoud van historisch materiaal uit de oorlogsjaren
Het doel van de actie ‘Niet weggooien’ is om voorwerpen en documenten uit de oorlogsjaren te bewaren voor de toekomst. Nog altijd duiken namelijk bijzondere objecten uit de Tweede Wereldoorlog op. Soms bij een verhuizing, soms bij de verbouwing van een woning of zomaar bij het opruimen van een zolder. Variërend van een stapeltje brieven of foto’s, tot dagboeken, documenten of een voorwerp.

Bij de speciale actiedagen van ‘Niet Weggooien!’ zijn de afgelopen jaren bijzondere voorwerpen ontdekt. Meer informatie is te vinden op www.actienietweggooien.nl. De actie ‘Niet Weggooien!’ is een initiatief van alle musea, archieven en instellingen die zich met de Tweede Wereldoorlog bezig houden.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie en een interdisciplinaire benadering. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

Bezoekersinformatie

Openingstijden:
dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur, gesloten op maandag (behalve in de schoolvakanties – alle regio’s.)

Museon
Stadhouderslaan 37